آموزش ماساژ پریناتال همراه با بررسی خطرات و فواید ماساژ پیش از تولد

امروز در سایت کودک متفاوت در مورد بارداری و مراقبتهای دوران بارداری  صحبت خواهیم کرد

هر کسی که تا به حال ماساژ حرفه ای داشته، می داند که بدن و ذهن پس از ماساژ احساس بهتری دارند و همین امر در مورد ماساژ قبل از زایمان (پریناتال) نیز صادق است، زمانی که خانوم باردار به دلیل وزن اضافی و تغییر وضعیت بدن بی تابی و درد جدیدی را تجربه می کند این ماساژ می تواند احساس  فوق العاده ای برای او داشته باشد. در این مطلب مواردی است که باید در مورد ماساژ پیش از تولد بدانید.

آیا انجام ماساژ در دوران بارداری بی خطر است؟

ماساژهای مادران معمولاً پس از سه ماهه اول بارداری بی خطر در نظر گرفته می شوند، اما به شرط آنکه مجوز این کار را از پزشک خود بگیرید و به ماساژور خود اطلاع دهید که باردار هستید. اما شاید بخواهید در طی سه ماه اول بارداری از انجام ماساژ خودداری کنید زیرا ممکن است این کار باعث سرگیجه شود و حالت تهوع صبحگاهی شما را بیشتر کند.
علی رغم افسانه هایی که ممکن است شنیده باشید، هیچ دکمه جادویی خروجی وجود ندارد که به طور تصادفی بارداری شما را مختل کند، و مدرک علمی قابل توجهی وجود ندارد که نشان دهد انواع خاصی از ماساژ می تواند به یک طریقی یا روش هایی دیگری بر بارداری شما اثر بگذارد. بعضی از ماساژور های درمانگر از فشار آوردن بروی نقاطی از جمله بین مچ پا و پاشنه، اجتناب می کنند، زیرا ممکن است باعث انقباض شود، اما شواهد در مورد اینکه آیا ماساژ پریناتال می تواند باعث شروع زایمان شود یا خیر بی نتیجه است (یا وجود ندارد). بهتر است از ماساژ دادن شکم خودداری کنید، زیرا در زمان بارداری فشار روی آن ناحیه باعث ناراحتی شما می شود.
اگر در نیمه دوم بارداری هستید (پس از ماه چهارم)، در طول مدت ماساژ به پشت دراز نکشید. وزن کودک و رحم شما می تواند رگ های خونی را فشرده کرده و گردش خون در جفت شما را کاهش دهد و به جایی  اینکه ماساژ التیامی ایجاد کند باعث بروز مشکل بیشتری شود.

مطلب پیشنهادی: ماساژ سينه در دوران بارداری به القای زایمان کمک می کند!

نکته دیگری که باید در ماساژ قبل از زایمان به خاطر بسپارید:

اگرچه از نظر تئوری هر ماساژ درمانی می تواند روی زنان باردار موثر عمل کند، اما بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید که حداقل ۱۶ ساعت آموزش پیشرفته ماساژ مادر دارد (هیچ گواهینامه خاصی وجود ندارد، بنابراین باید هنگام تعیین وقت خود این موضوع را بپرسید). به این ترتیب، می توانید مطمئن باشید که زیر دست شخصی هستید که دقیقاً می داند چگونه هر نوع درد و فشار مربوط به تغییرات آناتومی شما را تسکین دهد.
در آخر، همیشه قبل از انجام ماساژ پیش از تولد با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر مبتلا به دیابت، بیماری صبحگاهی، پره اکلامپسی، فشار خون بالا، تب، ویروس مسری، درد شکم یا خونریزی هستید، اینها مشکلاتی هستند که انجام ماساژ در دوران بارداری را خطرناک می سازد.

حتما بخوانید:  چطور بفهمم آمادهٔ بچه‌دار شدن هستم؟

ماساژ در دوران بارداری

فواید ماساژ پیش از تولد

تحقیقات نشان می دهند که ماساژ می تواند هورمون های استرس در بدن را کاهش داده و باعث آرام و شل شدن عضلات شما شود. همچنین می تواند باعث افزایش جریان خون نیز شود، که در بارداری موضوع بسیار مهمی است و کارآمدی سیستم لنفاوی شما حفظ کرده و سموم را از بدن دفع کند. این کار ذهن شما را دوباره به بدن متصل می کند، اگر گاهی متعجب می شوید که آیا نوزادی وجود دارد یا بیگانه ای در داخل شما جای گرفته است، ماساژ قبل از زایمان گرفتن باعث آرامش خاطر شما می شود.

در دوران بارداری، انجام ماساژهای منظم پیش از زایمان نه تنها می توانند به شما در حفظ آرامش تان کمک کنند، بلکه می توانند بی خوابی، درد مفاصل، درد گردن و کمر، گرفتگی پا و سیاتیک تان را نیز تسکین دهند. علاوه بر این موارد، این ماساژ می تواند تورم در دست و پایتان را کاهش دهد (به شرطی که تورم نتیجه پره اکلامپسی نباشد)، درد تونل کارپال و سردرد و گرفتگی سینوس را تسکین دهد، اینها همه مشکلات شایع بارداری هستند. بر اساس برخی مطالعات علمی، ماساژ همچنین ممکن است افسردگی را بدون استفاده از دارو از بین ببرد.

فواید ماساژ پیش از تولد

تفاوت ماساژ پیش از تولد با ماساژ های معمول چیست؟

ماساژهای پیش از تولد برای تغییرات آناتومیکی که در دوران بارداری انجام می دهید مناسب هستند. در ماساژهای معمول، شما می توانید نیمی از زمان را در حالت خوابیده به روی شکم (شرایطی که برای شکم کودک ناراحت کننده است) و نیمی از زمان را بصورت طاق باز بمانید (موقعیتی که به رگ اصلی فشار وارد می کند و می تواند جریان خون به کودک تان را مختل کند و منجر به احساس تهوع در شما شود).
اما زمانی که شکل و وضعیت بدن تان تغییر می کند، یک ماساژ درمانگر آموزش دیده محل هایی را با سیستم های ضربه گیر یا حفره هایی مخصوصی ایجاد می کند که به شما امکان می دهد با خیال راحت روی شکم تان دراز بکشید، با این کار فضای کافی برای شکم و سینه بزرگ شده شما ایجاد می شود. یا ممکن است با کمک بالش و کوسن ها به پهلو دراز بکشید. و در طول ماساژ پیش از تولد انتظار کار عمیق روی بافت پاهای تان را نداشته باشید. اگرچه فشار آرام بی خطر است (و می تواند احساس شگفت انگیزی داشته باشید)، اما زنان باردار به خصوص در معرض لخته شدن خون هستند، که ماساژ عمیق می تواند باعث کنده شدن این لخته ها شود. این کار به نوبه خود می تواند خطرناک باشد. فشار آوردن روی سایر اعضای بدن می تواند محکم و به همان اندازه که می خواهید عمیق یا ملایم باشد. همیشه در طول انجام ماساژ در مورد کاری که احساس خوبی به شما می دهد و یا چیزی  که باعث شروع آسیب رساندن به شما می شود را با درمانگر خود درمیان بگذارید.

حتما بخوانید:  درد دنده در دوران بارداری | بررسی دلایل و راهکارهای درمانی درد دنده در بارداری

هزینه ماساژهای پیش از تولد چقدر است؟

بیشتر طرح های بیمه ای ماساژ پیش از تولد را تحت پوشش قرار نمی دهند، اما برخی از آنها تخفیفاتی را ارائه می دهند، که یک چیز خوب در مورد هزینه یک جلسه ماساژ پیش از تولد محسوب می شود، هزینه یک ماساژ ۳۰ تا ۶۰ دقیقه می تواند بسته به موقعیت مکانی و امکانات شما بین ۶۰ تا ۱۰۰ دلار یا بیشتر باشد.

مطلب پیشنهادی: ماساژشکم برای تقویت تخمدان مفیده؟!

ماساژ پیش از تولد

نحوه ماساژ پیش از تولد در خانه

از همسر خود بخواهید برای ماساژ مادر در خانه از این راهکارها استفاده کند:

مالیدن پاها به آرامی:

با استفاده از لوسیون برای نوازش های نرم تر، همسرتان می تواند روی پا را با فشار ملایم بمالد، که از انگشتان پا به سمت مچ پا را ماساژ می دهد و حرکت دورانی کوچکی در اطراف مچ پا ایجاد می کند. سپس، از او بخواهید که از هر دو انگشت شست برای ایجاد حلقه های کوچک در کف پا و در زیر انگشتان استفاده کند. روی پاشنه، او می تواند یک انگشت شست را به سمت بالا و یک انگشت شست دیگر به سمت پایین حرکت دهد و به تناوب کار ماساژ را ادامه دهد. او همچنین می تواند به آرامی روی هر انگشت پا بکشد و از انگشت اشاره یا انگشت شست برای مالش بین آنها استفاده کند. شاید بهتر باشد که از فشار آوردن بروی نقطه بین استخوان مچ پا و پاشنه پا اجتناب کنید.

ماساژ مادر در خانه

مالیدن کمر

بشینید یا به پهلو دراز بکشید، حالا از همسرتان بخواهید که از هر دو دست برای بالا و پایین کشیدن کمرتان استفاده کند و برای نرم شدن دستانش از لوسیون استفاده کند. او باید بر روی عضلات هر دو طرف ستون فقرات تمرکز کند و می تواند با کمک شست یا کف دست خود برای نرم کردن عضلات آنها را در جهت بالا و پایین حرکت دهد.

مالیدن شانه

با کمک کف دست یا پدهای نوک انگشتان، فشار ملایم را به یک طرف گردن وارد کند و بین بالای شانه و  انتهای جمجمه سر نرم حرکت کنید. این کار را برای شانه مقابل تکرار کنید.

ماساژ کف سر

از سمت انتهای جمجمه به طرف خط رویش مو بروید، از هر دو دست استفاده کرده و انگشتان را باز کنید تا فشار ملایمی به پوست سر وارد کنید، دست ها را به سمت یکدیگر یا از هم دور کنید. نوازش ملایم به صورت را اضافه کنید، که این کار می تواند به طرز شگفت انگیزی آرامش بخش باشد.

ماساژ کف سر

ماساژ شکم

شکم تان را ماساژ ندهید! در عوض، آن را به آرامی با روغن ویتامین ای بمالید تا یک اثر تسکین دهندگی داشته باشد، همچنین این کار می تواند از بروز ترک پوستی در بارداری هم جلوگیری کند.

و برای وقتی که همسرتان در کنارتان نیست
یوگا قبل از زایمان را به تنهایی امتحان کنید: کشش و تنفس می تواند به شما کمک کند تا استرس خود را از دست داده و از یک فشار راحت شوید!

مطالب مرتبط :

رابطهٔ جنسی و کرونا

افزایش شانس باردار شدن در دوران شیردهی

منبع :
نی نی نما

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *