برای اینکه نوزاد تپل متولد شود چه اقداماتی می توان انجام داد؟

امروز در سایت کودک متفاوت در مورد بارداری و مراقبتهای دوران بارداری  صحبت خواهیم کرد

بارداری با وجود درد و افزایش وزن و تمام مشکلات دیگر از یک سو و نگرانی در خصوص سلامتی کودک از سوی دیگر می تواند خسته کننده و طاقت فرسا باشد. نگرانی تان در خصوص سلامت کودک کاملا قابل درک است. یکی از مسائلی که مادران را نگران می کند، وزن کم کودک در هنگام زایمان است. ما قصد داریم تا نگرانی تان را برطرف کنیم. در این مقاله سعی کردیم تا راهکارهایی را جهت افزایش وزن جنین و تپل شدن او در دوران بارداری ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

نکات مؤثر برای افزایش وزن جنین در دوران بارداری

به عنوان یک مادر، ممکن است تعجب کنید که چگونه وزن کودک نابالغ خود را افزایش دهید. توصیه می کنیم که از نکات زیر برای افزایش وزن جنین در دوران بارداری پیروی کنید:

۱٫ یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید

رژیم غذایی مهمترین نقش را در بارداری ایفا می کند. در صورت تمایل به افزایش وزن جنین، باید میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، گوشت و مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۲٫ آجیل و میوه های خشک را در رژیم غذایی خود بگنجانید

یک رژیم غذایی متعادل، از آجیل و میوه های خشک نیز تشکیل می شود. برای این منظور بادام، زردآلو، انجیر، گردو و سایر آجیل ها و میوه های خشک را بخورید. اما به خاطر داشته باشید که در مصرف آنها زیاده روی نکنید.

۳٫ ویتامین های قبل از تولد

ویتامین های قبل از تولد برای رشد و تقویت مناسب کودک به شما داده می شود. این ویتامین ها همچنین به کودک شما در افزایش وزن کمک می کنند. برای افزایش بهینه وزن جنین در دوران بارداری باید به طور مرتب از این ویتامین ها استفاده کنید.

۴٫ بدن خود را پرآب نگه دارید

برای جلوگیری از هرگونه کمبود آب بدن در دوران بارداری، مقدار کافی مایعات بنوشید. کم آبی در بارداری ممکن است منجر به برخی از عوارض پزشکی جدی شود. ممکن است آب میوه ها، آب سبزیجات، شیر، کره و یا آب را برای حفظ سلامتی بدن خود مصرف کنید.

۵٫ استراحت کافی داشته باشید

برای یک زن باردار استراحت زیاد بسیار مهم است. فشار بیش از حد یا فشار غیر ضروری ممکن است بر رشد و نمو جنین تأثیر بگذارد. حداقل هشت ساعت خواب مداوم را امتحان کنید و سطح انرژی خود را بالا نگه دارید.

۶٫ آرام و مثبت باشید

نه تنها مراقبت از سلامت جسمی، بلکه بهزیستی روانی نیز مهم است. هر نوع استرس و اضطراب می تواند بر شما و همچنین سلامتی کودک متولد نشده تأثیر بگذارد. هیجانات عاطفی ناشی از آن ممکن است منجر به پرخوری، کم خوری یا انتخاب غذای اشتباه شود و همه اینها ممکن است بر سلامت جنین تأثیر بگذارد.

حتما بخوانید:  ۶ علامت پزشکی در زنان که نباید نادیده بگیرند

۷٫ از پزشک راهنمایی بخواهید

اگر کودک وزن کافی نداشته باشد، پزشک شما را راهنمایی می کند. ممکن است به شما بگوید که مکمل های اضافی مصرف کنید یا برای افزایش وزن جنین، رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

نکات ذکر شده در اینجا ممکن است به افزایش وزن کودک در دوران بارداری کمک کند. با این وجود، توصیه می شود قبل از هر گونه تغییر در رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. اکنون می خواهیم توصیه کنیم که برای افزایش وزن کودک چه غذاهایی مصرف کنید.

چگونه نوزاد خود را تپل کنیم؟

برای افزایش وزن کودک در دوران بارداری چه باید بخورید؟

توصیه می شود غذاهای زیر را برای کمک به افزایش وزن کودک در دوران بارداری مصرف کنید:

۱٫ سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامین c، ویتامین B6، آهن، مس و بتاکاروتن است. بتاکاروتن (آنتی اکسیدان) موجود در سیب زمینی شیرین توسط بدن شما به ویتامین A تبدیل می شود. همانطور که می دانید، ویتامین A برای سلامت پوست، استخوان و چشم جنین ضروری است. سیب زمینی شیرین همچنین باعث افزایش سطح آهن در بدن می شود. می توانید سیب زمینی را به صورت پوره، پخته شده، خوراک یا کمی سرخ شده میل کنید.

۲٫ عدس و لوبیا

عدس و حبوبات سرشار از آهن و پروتئین هستند. با مصرف لوبیا و عدس در رژیم غذایی، به میزان کافی فیبر، فولات و کلسیم نیز دریافت خواهید کرد. اگر گیاهخوار باشید، لوبیا مواد معدنی که شما نیاز دارید را برای شما فراهم می کند، در غیر این صورت می توانید از رژیم غیر گیاهخواری (گوشت و مرغ) استفاده کنید. لوبیا با داشتن زینک زیاد، به کاهش خطر زایمان طولانی مدت، تولد نوزادان با وزن کم و یا زایمان زودرس کمک می کند.

۳٫ آب پرتغال

روز خود را با یک لیوان آب پرتقال تازه شروع کنید و سطح ویتامین C، پتاسیم و فولات بدن را افزایش دهید. فولات و اسیدفولیک در دوران بارداری بسیار مهم هستند. با برآورده کردن نیاز روزانه بدن به این مواد مغذی، می توانید احتمال بیماری های مادرزادی خاص در هنگام تولد کودک را کاهش دهید. آب پرتقال به حفظ سلامت کلی بدن، متابولیسم و ​​عملکرد عضلات شما کمک می کند.

۴٫ ماست

کلسیم، پروتئین، ویتامین B، روی و سایر مواد مغذی سازنده استخوان در ماست جمع شده اند. به عنوان یک مادر، نیاز کلسیم روزانه شما ۱۰۰۰ میلی گرم است و می توانید این نیاز را با ماست برآورده کنید. جدا از حفظ سلامتی استخوان و دندان، مقدار کافی کلسیم در بدن احتمال زایمان زودرس یا نوزادان با وزن کم را کاهش می دهد.

۵٫ سبزیجات با برگ سبز

سبزیجات سبز مانند اسفناج، کلم، کلم بروکلی و مارچوبه سرشار از مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدان ها هستند. سبزیجات با برگ سبز به طرز شگفت انگیزی برای یک زن باردار و جنین در حال رشد وی موثر هستند. با خوردن سبزیجات با برگ سبز می توانید نیاز روزانه کلسیم، پتاسیم، ویتامین A، فولات و فیبر خود را تامین کنید. شما ممکن است آنها را به صورت خام، آب پز شده، پخته شده یا سرخ شده بخورید تا بیشترین فواید آنها را کسب کنید.

۶٫ ماهی سالمون

ماهی سالمون یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین است. اسیدهای چرب امگا ۳ برای رشد جنین بسیار مفید هستند؛ زیرا به رشد مغز و چشم کمک می کنند و همچنین مقدار لازم پروتئین را برای مادران تأمین می کنند. ماهی سالمون برای زنان باردار بی خطر محسوب می شود، زیرا میزان جیوه بسیار کمی در آن وجود دارد.

حتما بخوانید:  راه‏های کاهش کمر درد در بارداری
۷٫ تخم مرغ

تخم مرغ منبع پروتئین، ویتامین A و ویتامین D است که همگی برای رشد و نمو جنین فوق العاده هستند. در حقیقت، مشخصات پروتئینی تخم مرغ با هیچ ماده غذایی دیگر قابل مقایسه نیست، و این باعث می شود در دوران بارداری از خوردن آن بهره ببرید. تخم مرغ همچنین سرشار از اسید فولیک و آهن است که در جهت تقویت غشاهای آمنیوتیک و جلوگیری از بیماری مادر زادی و وزن کم هنگام تولد در جنین به طور موثر عمل می کنند.

۸٫ شیر

مصرف روزانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی لیتر شیر می تواند به زنان باردار کمک کند تا وزن جنین را افزایش دهند. شیر حاوی مقدار زیادی پروتئین و کلسیم است که برای رشد و نمو جنین ضروری است. شما می توانید شیر را به صورت ساده بنوشید و یا با شیر غذاهای جالب فرنی و اسموتی را تهیه کنید.

۹٫ مرغ

یک ماده غذایی عالی است که به افزایش وزن جنین کمک می کند. این گوشت بدون چربی سرشار از پروتئین است که باعث تقویت سلول و ماهیچه در بدن می شود. علاوه بر پروتئین ها، مرغ همچنین مقدار زیادی آهن دارد که باعث کاهش کم خونی در مادر و جنین می شود.

۱۰٫ سویا

سویا منبع غنی پروتئین برای گیاهخواران است و به شکل های مختلفی قابل مصرف است. همچنین از نظر آهن، سویا به دلیل دارا بودن آهن زیاد از کم خونی جلوگیری می کند. می توانید سویا را به شکل شیر سویا، ناگت سویا، توفو و غیره مصرف کنید.

اقدامات احتیاطی در هنگام تلاش برای افزایش وزن کودک در رحم

برخی از گزینه های رژیم غذایی ممکن است به افزایش وزن کودک در رحم کمک کند. با این وجود، بسیار مهم است که این کار را با روشی سالم تر انجام دهید. زیاده روی در هر کاری ممکن است منجر به عوارض شود. نکاتی که در ادامه گفته می شود، موارد احتیاطی است که باید رعایت کنید:

۱- اجتناب از الکل و سیگار کشیدن: شما باید در دوران حاملگی به طور جدی از مصرف الکل و سیگار کشیدن اجتناب کنید. هر دو این عادت می تواند برای کودک در حال رشد شما کشنده باشد و همچنین ممکن است منجر به عوارض پزشکی جدی شود.

۲- کاهش مصرف کافئین: مصرف مقادیر زیاد قهوه، چای یا نوشیدنی های گازدار می تواند تأثیر منفی بر سلامت جنین داشته باشد.

۳- از خوردن غذاهای سرخ شده، شیرین یا چرب اجتناب کنید: مصرف منظم چنین مواد غذایی ممکن است شما را مستعد چاقی کند، که به نوبه خود احتمال افزایش کلسترول و فشار خون بالا را در پی دارد. توصیه می شود مواد غذایی روغنی، چرب و شیرین را مصرف نکنید. دور ماندن از گروه های خاص غذایی به شما در بارداری سالم کمک می کند و همچنین برای فرزند متولد نشده مفید است.

سخن آخر

انتخاب غذای سالم در دوران بارداری برای اطمینان از رشد و نمو کودک مهم است. در این مقاله سعی کردیم تا تکنیک هایی را برای افزایش وزن جنین در دوران بارداری ارائه دهیم تا هم وزن کودک را زیاد کرده و هم شما بارداری سالمی داشته و کودک را به سلامت به دنیا بیاورید. با این حال، قبل از ایجاد هر گونه تغییر یا اصلاح در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید. با راهنمایی و پشتیبانی متخصص، شما نه تنها یک بارداری سالم، بلکه یک کودک سالم نیز خواهید داشت.

مطالب مرتبط :

رابطهٔ جنسی و کرونا

افزایش شانس باردار شدن در دوران شیردهی

منبع :
نی نی نما

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *