چگونه از بخیه های زایمان مراقبت کنیم؟

امروز در سایت کودک متفاوت در مورد بارداری و مراقبتهای دوران بارداری  صحبت خواهیم کرد

بالاخره ۹ ماه انتظار به سر رسید و شما روزهای شیرین مادر شدن را تجربه می کنید. اکنون با وجود یک نوزاد در کنارتان اوضاع کمی متفاوت شده و هم باید برای رسیدگی به نوزاد وقت گذاشته و هم دوستان و آشنایان برای تبریک و احوال پرسی به دیدن تان می آیند. در این شرایط باید مراقب خودتان باشید. بدن تان را بعد از زایمان بخیه می زنند و باید مراقب باشید تا بخیه ها باز نشوند. آیا در خصوص مراقبت های پس از زایمان اطلاعاتی دارید؟ آیا می دانید چه مدت طول می کشد تا بخیه ها بهبود پیدا کنند؟ چه اقداماتی می توان برای تسریع روند بهبودی انجام داد؟ در چه صورت باید به پزشک مراجعه کرد؟ اگر می خواهید تا پاسخ همه این سوالات را پیدا کنید، به خواندن این مقاله ادامه دهید. چگونه از بخیه های زایمان مراقبت کنیم؟

پس زایمان برای بهبودی ناحیه واژن را بخیه می زنند. میزان و شدت بخیه ها برای هر شخصی متفاوت است. بر همین اساس، مدت بهبودی نیز متفاوت خواهد بود. اکنون قصد داریم تا نکاتی را در خصوص بخیه های زایمان ارائه دهیم.

اعمال فشار منفی به بهبودی زخم های باز جراحی سرعت می بخشد

بهبود بخیه های زایمان چه مدت طول می کشد؟

مدت بهبود بخیه های واژنی و زایمان کوتاه مدت است. در صورتیکه اپیزوتومی معمولی باشد، ترمیم به مدت ۲ تا ۳ هفته طول می کشد. با این حال مدت زمان بهبودی در افراد مختلف متفاوت است. هر چه میزان و وسعت جراحت بیشتر باشد، مدت زمان بیشتری برای بهبودی نیاز است. پس از یک هفته از میزان درد کاسته می شود، اما ناراحتی آن تا یک ماه احساس خواهد شد. در صورتیکه جراحت و پارگی جدی تر و بخیه ها عمیق تر باشند، معمولا بهبودی به مدت ۶ تا ۸ هفته طول می کشد. با شروع بهبودی خارش نیز طبیعی است. همچنین توصیه می شود که بخیه ها پس از ۶ هفته توسط پزشک معاینه شوند. اگرچه بهبودی بخیه ها کمی طول می کشد، اما با مراقبت و رسیدگی می توانید روند بهبودی را سرعت ببخشید.

چه اقداماتی می توان برای تسکین درد بخیه انجام داد؟

بخیه های پس از زایمان دردناک هستند و برای تسکین درد می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • در یک وان آب سرد بنشینید تا هم درد بخیه ها تسکین پیدا کرده و هم میزان تورم کاهش پیدا کند. می توانید از کمپرس سرد یا ژل خنک کنده نیز برای این منظور استفاده کنید
  • اگر در هنگام نشستن درد دارید، از بالش های بادی حلقوی تهیه شده برای این منظور استفاده کنید
  • در هنگام دفع مدفوع جهت کاهش فشار ایجاد شده بر ناحیه پرینه، پد تمیزی را به آرامی بر روی بخیه ها فشار دهید.
  • در صورت بروز خارش، در آب گرم بنشینید
  • محیط اطراف واژن و پرینه را خشک و تمیز کنید تا از بروز عفونت جلوگیری شود.
  • برای کاهش درد از پزشک بخواهید به شما مسکن های بی خطر تجویز نماید.
  • توصیه می شود بر روی بخیه های خود ننشینید
  • بهتر است از توالت ایرانی استفاده کنید
  • پس از دست شویی، زخم را با آب ولرم شست و شو دهید و با سشوار خشک کنید
  • هر روز چند دقیقه در یک لگن آب و بتادین بنشینید
  • هر روز ساعاتی را بدون لباس زیر دراز کشیده تا زخمتان هوا بخورد
  • در روزهای اول زیاد بر روی پاهای خود نایستید
حتما بخوانید:  چگونه نفخ دوران بارداری را کاهش دهیم

برای بهبودی سریع تر زخم ها چه اقداماتی می توان انجام داد؟

  • مقداری روغن اسطوخدوس را بر روی زخم ها بمالید. این روغن به دلیل خواص ضدعفونی کنندگی باعث تسکین درد می شود
  • در روز حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب گرم بنشینید تا درد کمتر شود
  • برای بهبودی بخیه، از نشستن در آب نمک، داشتن رابطه جنسی، استفاده از تامپون، شست و شو بخیه با صابون معطر و شامپوهای شست و شو بدن، پودر تالک یا آب بسیار گرم اجتناب کنید
  • از بلند کردن وزنه های سنگین و انجام تمرینات شدید به دلیل فشار وارده به بخیه اجتناب کنید
  • پیاده روی منظم و برخی از تمرینات کف گلن می تواند به بهبود گردش خون کمک کرده و در روند بهبودی تاثیر فوق العاده ای داشته باشد
  • حفظ بهداشت شخصی و تمیز نگه داشتن واژن برای جلوگیری عفونت های احتمالی بسیار مهم است. باید به طور مرتب نوار بهداشتی خود را عوض کنید.
برای بهبود سریع تر زخم ها به چه رژیم غذایی پس از زایمان نیاز است؟

پس از زایمان نباید غذاهای سنگین مصرف کنید. ممکن است خانواده به شما اصرار کنند که گوشت و غذاهای چرب بخورید، اما چون در روزهای پس از زایمان فعالیت فیزیکی کمتری دارید، امکان سوء هاضمه و یبوست وجود دارد. در صورت ابتلا به یبوست، احتمال آسیب دیدگی بخیه ها وجود دارد. بنابراین توصیه می شود تا مواد غذایی لازم و مفید را دریافت کنید. در اینجا غذاهای مناسب پس از زایمان شرح داده شده است:

  • مواد غذایی با فیبر بالا مثل برنج قهوه ای، نان سبوس دار و سبزیجات مصرف کنید
  • دو مرتبه در هفته ماهی قزل آلا و یا سالمون مصرف کنید
  • برگ زردآلو، هلو و انجیر خشک مصرف کنید
  • به سالاد و غذا روغن زیتون بیافزایید
  • انواع مایعات و آبمیوه های خانگی را مصرف کنید
  • لبنیات کم چرب مصرف کنید
  • حتما میوه هایی مثل توت و پرتغال را به عنوان میان وعده مصرف کنید
حتما بخوانید:  عوارض استرس در بارداری برای مادر و جنین
آشنایی با بخیه سزارین جذبی
در چه صورت باید به پزشک مراجعه کرد؟

با پیروی از دستورات پزشک و مراقبت در خانه، شما در مدت کوتاهی بهبود پیدا می کنید. با این حال، اگر هر یک از مشکلات زیر را تجربه می کنید، باید فورا به مطب پزشک مراجعه کنید:

  • تب حتی اگر خیلی خفیف باشد
  • درد شدید در ناحیه پرینه
  • درد شدید یا رو به افزایش در ناحیه واژن
  • احساس تنگی نفس
  • درد قفسه سینه همراه با خون سرفه کردن
  • ترشحات بدبو واژن
  • عدم کاهش خونریزی پس از هفته اول زایمان
  • استفراغ شدید یا مداوم
  • سردرد شدید یا قطع نشدنی
  • احساس گرما در هر ناحیه ای از پا
  • سردرد شدید و قطع نشدنی
  • حساسیت به لمس پا
  • درد یا سوزش در هنگام دفع ادرار
  • درد یا حساسیت در یک قسمت از قفسه سینه
  • درد شدید یا مداوم در پا
  • مشکلات بینایی مثل دوگانه دیدن یا تاری دید یا وجود چیزهای نورانی در محدوده دید
  • احساس اندوه و ناراحتی شدید
  • سرگیجه، ضعف، ضربان قلب بالا، تپش قلب، رنگ پریدگی، احساس بی قراری یا سردرگمی
سخن آخر

پس از زایمان نیاز است تا از بدن خودتان مراقبت کنید تا هر چه سریع تر بخیه ها بهبود پیدا کنند. با پیروی از نکاتی که در این مقاله توضیح داده شد، به راحتی و به سرعت درد زایمان تسکین پیدا کرده و بخیه ها بهبود پیدا می کند. با این حال اگر درد شدید در ناحیه واژن داشتید و یا هر یک از علائم جدی اشاره داده شده در این مقاله را تجربه می کنید، لازم است تا فورا به مطب پزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز مشکل جدی، پزشک هر چه سریع تر برای رفع آنها اقدام نماید.

مطالب مرتبط :

رابطهٔ جنسی و کرونا

افزایش شانس باردار شدن در دوران شیردهی

منبع :
نی نی نما

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *