کمردرد در دوران بارداری: علل، کنترل و پیشگیری

امروز در سایت کودک متفاوت در مورد بارداری و مراقبتهای دوران بارداری  صحبت خواهیم کرد

در حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد از زنان باردار در دوران بارداری دچار کمردرد می شوند. این درد معمولاً در سه ماهه دوم و سوم ظاهر می شوند، وقتی که اندازه شکم در حال بزرگتر شده است.

کمردرد یکی از علائم شایع بارداری است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با این حال، عدم کنترل به موقع می تواند روی کارهای رومزه شما تاثیر بگذارد. در ادامه درباره دلایل کمردرد در بارداری، روش های پیشگیری و مراقبت، نکاتی ارائه شده است.

مطلب پیشنهادی: کمردرد شدید در ماه هشتم بارداری

دلایل کمردرد در دوران بارداری چیست؟

تغییرات بدنی در دوران بارداری، به خصوص شکم که در حال رشد است می تواند علت کمردرد باشد. معمولاً خانم ها در طی ماه هفتم و هشتم دچار کمردرد می شوند، اما برخی افراد نیز در اوایل بارداری به آن دچار می شوند. علل کمردرد عبارتست از:

هورمون های بارداری

هورمون های پروژسترون و ریلکسین باعث شل شدن مفاصل و رباط ها و شل شدن عضلات ناحیه لگنی می شود. به این ترتیب تحمل وزن اضافی برای بدن مشکل می شود و منجر به کمردرد خواهد شد.

فعالیت خیلی کم یا خیلی زیاد

نشستن در تمام طول روز بدون هیچ فعالیت بدنی می تواند احتمال کمردرد را در هنگام بارداری افزایش دهد.همچنین، انجام فعالیت های جسمی زیاد در طول روز می تواند منجر به کمردرد شود. ورزش متوسط می تواند از بروز کمردرد در دوران بارداری جلوگیری کند.

کمردرد قبلی

اگر شما قبلاً کمردرد مزمن یا مشکلات کمر داشته اید، احتمال ابتلا به کمردرد در اوایل بارداری بالاست. شدت درد نیز ممکن است در بعضی موارد بالا رود. همچنین، اگر شما در بارداری قبلی کمردرد داشته اید، پس احتمال تجربه آن در بارداری های بعدی افزایش می یابد.

مرکز ثقل

با ادامه بارداری، کودک شما رشد می کند و رحم شروع به بزرگ شدن می کند. افزایش وزن بدن می تواند عضلات پشت را تحت کشش قرار دهد و آنها را ضعیف کند. این حالت در ترکیب با راه رفتن در یک وضعیت نادرست، می تواند منجر به کمردرد شود.

حتما بخوانید:  دلایل گرفتگی معده بعد از غذا در دوران بارداری

عضلات شکمی ضعیف

با بزرگ شدن رحم، عضلات شکم کشیده می شوند. و این کشیدگی عضلات باعث کاهش توانایی بدن در حفظ حالت خود می شود، در نتیجه موجب کشیدگی کمر و درد می شود.

فشار دیسک

وقتی وزن شما در بارداری افزایش می باید، فشار روی دیسک و ستون فقرات کمر وارد می شود. این باعث کمردرد در دوران بارداری می شود.

فشار مفصلی ساکرویلیک: مفصلی که لگن و ساکروم (استخوان خاجی) در آن جمع می شوند، ساکرویلیک نامیده می شود. وزن حاملگی روی این مفاصل فشار وارد می کند که منجر به کمردرد می شود. این درد ممکن است خفیف یا شدید باشد.

دلیل درد هر چه باشد، می توانید با برخی از داروهای بی خطر یا سایر روش ها آن را کنترل کنید.

چگونه می تواند کمردرد در دوران بارداری را کنترل کرد؟

کمردرد در دوران بارداری را می توان با چند داروی خانگی تسکین داد، از جمله:

کمپرس گرم و سرد

هر دو کمپرس سرد و گرم می تواند باعث کاهش درد کمر شود. با این حال، کمپرس نباید خیلی سرد یا خیلی داغ باشد. از استفاده کمپرس روی شکم در طول بارداری اجتناب کنید.

دارو

در صورت وجود درد شدید، ممکن است پزشک اوپیوئید تجویز کند. با این حال، این مسکن ها باید در دوزهای محدود مصرف شوند بنابراین اثری روی کودک شما نخواهند داشت.

کمربندهای پشتیبانی

برخی کمربندها در تامین ثبات و تسکین درد موثر هستند. این کمربندها می تواند برای کاهش درد کمر در دوران بارداری استفاده شوند.

ورزش

فعالیت بدنی قبل و در دوران بارداری برای تقویت کمر، لگن و ماهیچه های شکمی موثر است. همچنین، ورزش کمک می کند تا ظرفیت تحمل وزن و وضعیت بدن شما بهبود یابد. برخی از تمرینات با شدت کم که می توانید در اواسط یا اواخر بارداری انجام دهید شامل حرکت لگن، تمرینات کگل، کشش زانو، بلند کردن پا در حالت خوابیده و کرول آپ است.

درمان کمرددرد در بارداری

درمان های جایگزین

برخی از روش های تسکین درد که می توانید در دوران بارداری امتحان کنید شامل منوال تراپی، طب سوزنی، تحریک عصب، یوگا، ماساژ و آب درمانی است.

حتما بخوانید:  معرفی تمامی روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری!

با انجام برخی اقدامات احتیاطی، شما می توانید از درد یا ناراحتی کمر جلوگیری کنید.

چگونه می توان از کمردرد در طول بارداری جلوگیری کرد؟

کمردرد در طول بارداری شایع است و با رعایت برخی تغییرات در سبک زندگیی قابل کنترل است.

۱- برای کاهش درد کمر، وضعیت صحیح بدن را حفظ کنید. چه در حالت ایستاده، یا نشسته و یا هنگام راه رفتن نباید فشار روی ستون فقرات خود وارد کنید.

۲- هر وقت لازم است در طول روز استراحت کنید تا درد و گرفتگی ماهیچه ها کاهش یابد. حتی در حین استراحت، حالت بدن خود را حفظ کنید و از وارد شدن فشار به ماهیچه های پشت جلوگیری کنید.

۳- چه در جای خود نشسته اید یا در حال راه رفتن هستید، مهم است که استراحت کنید تا کمر شما خسته نشود.

۴- از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید زیرا می توانند شدید باشد و به شکم و کمر شما فشار وارد کند.

۵- کفش مناسب بپوشید، مانند کفش های ورزشی خوب یا کفش های بدون پاشنه بارداری. در غیر اینصورت ممکن است عضلات کمر شما دچار کشیدگی شود.

۶- خوابیدن به پشت می تواند به کمر شما آسیب بزند. شاید بتوانید از چند بالش برای حمایت از شکم و کمر خود کمک بگیرید تا راحت بخوابید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دچار درد جدی یا طولانی مدت در کمر شده اید باید با پزشک مشورت کنید. همچنین در موارد زیر با یک متخصص صحبت کنید:

  • تب داشتن همراه با کمردرد
  • وجود درد زیر دنده ها یا در پهلوها
  • احساس ضعف یا بی حسی در پاها
  • درد طولانی یا احساس سوزن سوزن شدن در پاها، باسن برای مدت زیاد

اگرچه کمردرد چیزی نیست که نگران آن شوید، اما نباید از آن چشم پوشی کنید. قبل از شدید شدن درد به دنبال درمان و کنترل آن باشید. در صورتیکه نسبت به علت درد شک دارید، برای دریافت کمک به پزشک مراجعه کنید. اجازه ندهید که کمردرد بر سلامتی شما تاثیر بگذارد یا مانع از لذت بردن لحظات ارزشمند بارداری شود.

آیا شما هنگام بارداری دچار کمردرد شدید؟ چطور با آن مقابله کردید؟

مطالب مرتبط :

رابطهٔ جنسی و کرونا

افزایش شانس باردار شدن در دوران شیردهی

منبع :
نی نی نما

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *