5 نکته برای جلوگیری از یبوست در دوران بارداری

زن باردار ناراحت روی تخت نشسته است
 

یبوست مشکل در داشتن حرکات منظم روده (BMs) است. این یکی  از علائم شایع بارداری است.  با این حال، لزوماً مجبور نیستید از یبوست یا حرکات نامنظم و سفت روده و درد مرتبط با آنها در هنگام بارداری رنج ببرید. کارهایی وجود دارد که می توانید برای ادامه دادن کارها و جلوگیری از یبوست در دوران بارداری انجام دهید.

 

بررسی اجمالی

برخی از افراد باردار دچار یبوست می شوند که پس از باردار شدن ایجاد می شود، که به طور معمول به هورمون های بارداری مربوط می شود (که می تواند سیستم گوارش را کند کند). سایر افراد قبل از بارداری از یبوست رنج می برند و این وضعیت صرفاً ادامه و/یا تقویت مشکل طبیعی آنهاست.

یبوست می تواند عوارض جانبی دیگری نیز داشته باشد. برخی از افرادی که یبوست دارند دچار  هموروئید می شوند که رگ های خونی متورم در رکتوم هستند که می تواند بسیار ناراحت کننده باشد (اگر باعث درد، خارش یا خونریزی شود).

 

رفع ساده

ایجاد چند تغییر در سبک زندگی ممکن است به شما در جلوگیری از یبوست کمک کند و ممکن است بتواند هر یبوستی را که قبلاً تجربه می‌کنید تسکین دهد. در حالی که این اقدامات ممکن است برای همه کارساز نباشد، بسیاری از مردم متوجه می شوند که نگهداری منظم به حرکت روده آنها کمک می کند.

بیشتر آب بنوشید

صرف نوشیدن آب کافی در روز می‌تواند به دفع بیشتر و راحت‌تر دفع مدفوع شما کمک کند. 2

هیدراته ماندن برای همه مهم است، به خصوص در دوران بارداری. اگر هر روز به میزان کافی آب بنوشید (که توصیه سلامتی همه جانبه خوبی است) احتمالاً متوجه خواهید شد که مشکلات کمتری با یبوست خواهید داشت.

فیبر بیشتری بخورید

فیبر در منابع طبیعی مانند بسیاری از میوه ها و سبزیجات، همچنین در لوبیا و برخی غلات یافت می شود.  این منابع طبیعی به اجابت مزاج شما کمک می کند تا منظم تر شود. ممکن است استفاده از آب آلو به عنوان یک ملین طبیعی برای شما مفید باشد، در صورتی که در حال حاضر مشکل یبوست را تجربه کرده اید. خوردن چند آلو در روز نیز ممکن است به پیشگیری از این مشکل کمک کند.

بیشتر تمرین کن

ورزش برای کمک به حرکت منظم روده ها شناخته شده است.  لازم نیست این یک کلاس ایروبیک یا دویدن چندین مایل باشد. به سادگی افزودن حرکت بیشتر به روز می تواند عملکرد روده شما را بهبود بخشد.

این می تواند راه رفتن در اطراف محله یا قدم زدن در محل کار باشد. این می تواند شنا کردن در استخر یا رقصیدن با همسرتان باشد. هر چیزی که بدن شما را حرکت دهد و ضربان قلب شما را بالا ببرد برای  سلامت کلی شما در دوران بارداری و بعد از آن مفید است.

مراقب مصرف کلسیم خود باشید

کلسیم بیش از حد می تواند باعث یبوست شود. کلسیم در بسیاری از غذاها و مکمل ها، به ویژه محصولات لبنی یافت می شود. اگر در مصرف شیر و پنیر زیاده‌روی کنید، ممکن است متوجه شوید که روده‌هایتان تقویت شده است.

حتما بخوانید:  ۸ دلیل برای محدود کردن مصرف غذاهای ناسالم در بارداری+آموزش راههای کنترل خوردن هله هوله

گاهی اوقات حساسیت های غذایی می تواند به یبوست کمک کند. آنچه می خورید را پیگیری کنید تا ببینید آیا برخی از غذاها (مانند لبنیات یا گلوتن) با حملات یبوست مرتبط هستند یا خیر.

از مراقبین سلامت خود در مورد داروها بپرسید

برخی از داروها می توانند احتمال ابتلا به یبوست را افزایش دهند. یکی از مقصران بزرگ بارداری می تواند ویتامین های پر از آهن دوران بارداری باشد که اغلب برای جلوگیری از  کم خونی تجویز می شود . اگر با ویتامین ها مشکل دارید، از مراقبین سلامت خود بپرسید که آیا می توانید تغییر دهید. همچنین ممکن است راه هایی را برای  جلوگیری از کم خونی به روش تغذیه ای امتحان کنید .

یک مطالعه نشان داد که برندهای خاصی از ویتامین های دوران بارداری ممکن است تا 30 درصد یبوست را کاهش دهند. 

داروهایی برای کمک به یبوست وجود دارد، اما به طور کلی به عنوان آخرین راه حل.  این داروها می توانند به ویژه در بارداری مشکل ساز باشند و شما می خواهید قبل از مصرف هر چیزی با پزشک یا مامای خود صحبت کنید – حتی اگر بدون نسخه باشد.

حرف اخر

قبل از بارداری، ممکن است از قرص های فیبر و ملین برای کمک به تسکین علائم دردناک یبوست استفاده کرده باشید. با این حال، اگر باردار هستید، این داروها همیشه بی خطر یا موثر نیستند.  از  مراقبن سلامت خود بپرسید که ایمن ترین گزینه برای شما چیست.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *