تفاوت بین تاخیر گفتار و اوتیسم

یک کودک معمولاً در حال رشد در سال اول زندگی خود می تواند  چندین کلمه واحد  بگوید، “نه” بگوید یا سر خود را “نه” تکان دهد و به شیئی که می خواهد اشاره کند. یک کودک 2 ساله می تواند حدود 50 کلمه بگوید و در جملات دو یا سه کلمه ای صحبت کند. در سن 3 سالگی، دایره لغات یک کودک معمولی به حدود 1000 کلمه افزایش می یابد. آنها می توانند در جملات سه تا چهار کلمه ای صحبت کنند.

این نقاط عطف رشد به ما کمک می کند تا بفهمیم کودک در کجای پیشرفت رشد خود قرار دارد. هر کودک با سرعت خاص خود رشد می کند و این دستورالعمل ها فقط دستورالعمل های کلی هستند. با این حال، اگر کودک نوپای شما به نظر می رسد که این نقاط عطف را برآورده نکرده است، ممکن است تاخیر در گفتار داشته باشد.  در ادامه با جزئیات بیشتری درباره  تاخیر گفتار در کودکان نوپا صحبت خواهیم کرد.

تأخیر گفتار،  تأخیر در توسعه یا استفاده از مکانیسم‌هایی است  که گفتار را تولید می‌کنند. گفتار فرآیند تولید صدا است، با استفاده از ساختارهایی مانند تارهای صوتی، دهان، زبان و غیره برای تولید صدا. به راحتی می توان تاخیر گفتار را با تاخیر زبانی مخلوط کرد، اما تاخیر زبان تاخیری است که در توسعه دانش زبان رخ می دهد.

می دانیم که تأخیر گفتار و مشکلات یادگیری از نشانه های بارز اختلال طیف اوتیسم هستند. با این حال، داشتن تأخیر در گفتار  لزوماً به این معنی نیست که یک کودک مطمئناً ASD  دارد. تفاوت های خاصی بین مشکلات ارتباطی و اجتماعی ناشی از اختلال طیف اوتیسم و ​​سایر انواع  اختلالات گفتار و زبان وجود دارد .

با تأخیر گفتار یا زبان، کودکان ممکن است در مقایسه با همسالان خود با سرعت کمتری به این نقاط عطف برسند. اما در طول این مراحل، آنها همچنان با واکنش‌های اجتماعی افراد اطراف خود انگیزه دارند.

همانطور که قبلا ذکر شد، گفتار عبارت است از بیان، بیان و دستکاری صداهایی که برای تشکیل کلمات استفاده می شود. تاخیر گفتار می تواند در طول رشد به طور طبیعی رخ دهد. این بدان معناست که کودک ممکن است نقاط عطف گفتار معمولی را دنبال کند، اما  سرعت آنها در مقایسه با همسالانش می تواند کندتر باشد.  علاوه بر این، اختلال حرکتی گفتار نیز می‌تواند مانع از توانایی کودک در هماهنگی فک، زبان و لب‌های خود برای تولید صداهای دقیق شود.

تأخیر گفتار در کودکان نوپا
در دوران رشد، کودکان به نقاط عطف رشدی خاصی دست می یابند. برداشتن اولین قدم، لبخند زدن به والدین یا دست تکان دادن خداحافظی، همگی نقطه عطف رشد محسوب می شوند. کودکان در نحوه بازی، یادگیری، عمل، صحبت و حرکت به این موارد می رسند. بنابراین گفتار یکی از نقاط عطف است که والدین و مراقبان باید مراقب آن باشند.

کودکان در طول رشد خود مراحل مشابهی را پشت سر می گذارند. در حالی که آنها نوپا هستند شروع به غر زدن و غرغر می کنند. آنها همچنین از زبان غیرکلامی برای برقراری ارتباط با آنچه می خواهند یا نیاز دارند استفاده می کنند و این به آنها کمک می کند تا ارتباطات اجتماعی قوی برقرار کنند.

در حالی که آنها در حال رشد هستند، شروع به یادگیری صداها می کنند و از آنها برای تشکیل کلمات استفاده می کنند. از طریق نتایج مثبتی که با ارتباط به دست می آورند، شروع به ترکیب کلمات با هم در عبارات می کنند و توانایی های زبانی پیچیده ای به دست می آورند.

با تأخیر گفتار یا زبان، کودکان ممکن است در مقایسه با همسالان خود با سرعت کمتری به این نقاط عطف برسند. اما در طول این مراحل، آنها همچنان با واکنش‌های اجتماعی افراد اطراف خود انگیزه دارند. آنها می خواهند پیوندها و روابط قوی با اطرافیان خود مانند والدین و همسالان خود ایجاد کنند. این باعث می شود که آنها به توجه پاسخ مثبت دهند و می توانند و می خواهند از اعمال دیگران تقلید کنند.

حتما بخوانید:  زردی نوزاد چیست و چطور درمان می شود؟

با این حال،  کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با چالش های ارتباط اجتماعی روبرو هستند.  این امر مانع  ایجاد هر نوع ارتباط اجتماعی معنادار می  شود. کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا ممکن است در مقایسه با کودکان مبتلا به اوتیسم شدیدتر از نظر اجتماعی تمایل بیشتری داشته باشند. با این حال، همین مسئله در مورد افرادی که در طیف اوتیسم قرار دارند نیز صدق می کند.

یک کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است به طور کلی  بیشتر به دلیل علاقه خود به  جای واکنش های اجتماعی اطرافیانش برانگیخته شود. آنها همچنین تمایلی به تقلید از اعمال دیگران ندارند یا به ندرت از آنها تقلید می کنند که این یک نقطه عطف رشد در فردی اجتماعی بودن است. طبیعتاً این تفاوت ها منجر به رفتارها و نتایج متفاوتی می شود.

 

گفتار درمانی Otsimo

علل احتمالی تاخیر گفتار در کودکان

بر اساس سیستم بهداشت دانشگاه میشیگان،  تاخیر در گفتار و زبان بسیار رایج  است. همچنین انواع مختلفی از تاخیر گفتار وجود دارد که به دلایل مختلف ایجاد می شود. تأخیر در گفتار ممکن است به سادگی به این معنا باشد که کودک هنوز به نقاط عطف خود نرسیده است، اما در نهایت خواهد شد. اما تأخیر گفتار نیز می تواند سرنخی در مورد رشد جسمی و فکری کودک بدهد.

در اینجا برخی از دلایل احتمالی تاخیر گفتار در کودکان آورده شده است:

اختلالات گفتار و زبان

اگر کودک نوپا بتواند درک کند و به صورت غیرکلامی ارتباط برقرار کند اما قادر به گفتن بسیاری از کلمات نباشد ممکن است باعث تاخیر در گفتار شود. همچنین، کودکی که می تواند چند کلمه را تولید کند اما نمی تواند آنها را به ترتیب در یک عبارت قابل فهم بسازد، ممکن است دچار تاخیر زبانی شود. زایمان زودرس یکی از دلایل تاخیر گفتار است.

از دست دادن شنوایی

خوب نشنیدن یا شنیدن تحریف گفتار می تواند در شکل گیری کلمات مشکل ایجاد کند. اگر کودک شما دچار کم شنوایی است، ممکن است زمانی که یک شی یا شخص را نام می برید نشناسد و از حرکات او استفاده کند. تشخیص کم شنوایی ممکن است دشوار باشد. تاخیر گفتار یا زبان می تواند نشانه ای برای کاهش شنوایی باشد.

مشکلات دهان

اگر کودک تاخیر در گفتار داشته باشد، این می تواند به این معنی باشد که دهان، زبان یا کام کودک مشکل دارد. به عنوان مثال، وضعیتی به نام  آنکیلوگلوسیا (زبان بستن)  ، زبان به کف دهان متصل است. این می تواند باعث ایجاد مشکل در تولید صداهای خاص، در درجه اول صدای D، L، R، S، T، Z و th شود.

حتما بخوانید:  ایا کاردرمانی برای کودک اتیسم موثر است ؟
انکیلوگلوسیا - بند زبان
در دوران رشد، کودکان به نقاط عطف رشدی خاصی دست می یابند. برداشتن اولین قدم، لبخند زدن به والدین یا دست تکان دادن خداحافظی، همگی نقطه عطف رشد محسوب می شوند. کودکان در نحوه بازی، یادگیری، عمل، صحبت و حرکت به این موارد می رسند. بنابراین گفتار یکی از نقاط عطف است که والدین و مراقبان باید مراقب آن باشند.

اختلال طیف اوتیسم

مشکلات گفتار و زبان اغلب با اختلال طیف اوتیسم دیده می شود.

ناتوانی های ذهنی و مشکلات عصبی

ناتوانی ذهنی یا برخی اختلالات عصبی می تواند بر گفتار تأثیر بگذارد. مسائل شناختی می تواند دلیلی برای تاخیر گفتار باشد. علاوه بر این، اختلالات عصبی می تواند بر عضلاتی که برای گفتار ضروری هستند تأثیر بگذارد.

علائم تاخیر گفتار 3 ساله که ناشی از اوتیسم نیست

وقتی کودک نوپا هنوز به نقاط عطف گفتار معمولی نرسیده است، این می تواند نشان دهنده تاخیر گفتار باشد. با این حال، هر کودک با سرعت خاص خود رشد می کند،  بنابراین از دست دادن یک نقطه عطف یا دیر رسیدن به آن لزوماً به معنای وجود یک مشکل جدی نیست.

یک کودک 3 ساله  معمولاً  در حال رشد می تواند خود و دیگران را با نام آنها صدا بزند. آنها می توانند از اسم و صفت استفاده کنند و جملات سه تا چهار کلمه ای بسازند. آنها حدود هزار کلمه در دایره لغات خود دارند. آنها می توانند سؤال بپرسند یا داستان بگویند و جمع تشکیل دهند.

اگر کودک نوپا در 3 سالگی حداقل از 200 کلمه استفاده نمی کند، برای دیگران و حتی افرادی که با آنها زندگی می کنند به سختی قابل درک است یا با ذکر نام چیزهایی را درخواست نمی کند، این می تواند به معنای  تاخیر در گفتار باشد.

اهداف گفتار درمانی برای تاخیر زبان بیانی

هنگامی که کودک در درک زبان مشکل دارد، زمانی که نقص زبان پذیرا رخ می دهد. از سوی دیگر، اختلال زبان بیانی زمانی اتفاق می افتد که کودک در برقراری ارتباط کلامی مشکل داشته باشد.

تأخیر زبانی نوعی اختلال ارتباطی است که کودک زمانی که به نقاط عطف رشد زبانی متناسب با سن خود نرسیده است، تجربه می‌کند. به طور مشابه با تاخیر گفتار، زبان کودک می تواند با سرعت کمتری نسبت به همسالان خود رشد کند.

تأخیر زبانی می تواند پذیرا، بیانی یا ترکیبی از این دو باشد. هنگامی که کودک در درک زبان مشکل دارد، زمانی که نقص زبان پذیرا رخ می دهد. از سوی دیگر، اختلال زبان بیانی زمانی اتفاق می افتد که کودک در برقراری ارتباط کلامی مشکل داشته باشد.

پس از ارزیابی توسط  آسیب شناس گفتار-زبان ، می توان درمان فردی ایجاد کرد تا بر بهبود نقاط قوت تمرکز کند و در عین حال یک برنامه رشد را نیز مشخص کند. در اینجا برخی از  اهداف درمانی برای تاخیر زبان بیانی آورده شده است  :

  • یادگیری اینکه چگونه کلمات و ترتیب کلمات می توانند معنی یک جمله را تغییر دهند
  • گسترش دایره لغات
  • شناسایی مترادف ها و توابع
  • یادگیری در مورد معانی کلمات و توسعه استفاده از زبان
  • انجام مقایسه و تداعی برای این منظور
  • شناسایی جزئیات مرتبط، ایده های اصلی، شخصیت ها و غیره در ادبیات و غیرداستانی
  • بررسی مفهوم علت و معلول
  • یادگیری و افزایش کاربرد ضمایر، مضارع، جمع، منفی ها، پرسش ها و زمان سازها
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *